# 01 HOLLANDS KABINET

Deze kast is gemaakt als opdracht voor de meubelvakschool in Amsterdam. Het meubel bestaat uit twee delen: een onderstel en het daadwerkelijke kabinet. Deze kast wordt afgesloten door twee, met Frans wortelnoten gefineerde, deuren. Achter deze deuren zijn zestien laden en één open vak te vinden. Alle houtverbindingen zijn handmatig gemaakt.






























Toen ik in een ver verleden nog in Amsterdam op de meubelvakschool zat, was ik regelmatig te vinden in het Rijksmuseum. De schilderijen liet ik over het algemeen links liggen en ging dan direct op de meubelafdeling af. In die tijd ben ik zeer gecharmeerd geraakt door de Hollandse kabinetten. Dit soort kabinetten maakten in de 17de eeuw standaard deel uit van het rijke Hollandse interieur. Nu worden ze bijna niet meer gemaakt. Mijn eerste meubel is dan ook duidelijk geïnspireerd op deze kabinetten. Zie link @Rijksmuseum.

Materiaal: Frans eiken (massief) / Frans wortelnoten (fineer) / Frans noten (fineer)
Afmetingen: h. 160/ b. 105/ d. 60
Bouwjaar: 1995