# 22 BEUK MET KOGEL

Momenteel ben ik bezig met de bouw van een beukenhouten tafel voor mensen uit Wassenaar. De beuk waar ik de tafel van maak, komt bij deze mensen uit de tuin. Omdat hij begon in te rotten en een gevaar opleverde voor de woning is de boom gekapt. Tijdens het verzagen van de hoofdstam zijn we gestopt omdat er te veel metaal in de stam zat. Met het afkorten van dit restdeel tikte ik met de kettingzaag tegen een, wat later bleek, opscherp staande kogel (22mm, uit een Hispano boordkanon, met brisant en fosforlading) te zijn. Deze is tijdens een luchtgevecht ergens in de Tweede Wereldoorlog in de boom terecht gekomen. 





Wat ik dan weer extra fascinerend vind, is dat het vliegtuig, waaruit de kogel is verschoten, een Engelse Mosquito, één van de laatste houten gevechtsvliegtuigen blijkt te zijn.
Van het deel waar ik de kogel vond, heb ik een salontafel gemaakt. Hierin heb ik de, nu van explosief ontdane kogel, in verwerkt.

Materiaal: Inlands beuk (massief)
Afmetingen: h. 98/ b. 34/ h. 34 cm
Afwerking: AURO-houtolie
Bouwjaar: 2013